Kristendomens treenighet
I den apostoliska trosbekännelsen så legitimerar man den kristna tron på Fadern, Sonen och heliga Anden, men man kan inte förstå eller läsa ut förhållandet mellan dem. Det har funnits och finns måna tolka versioner på hur Fadern, Sonen och den heliga Anden förhåller sig till varandra. För de första så har man menat att Jesus adopterades av Gud i det ögon blick han döptes och blev en del av den kristna tron och anden kom över honom, för det andra så har man menat att de är tre olika ansikten av en och samma Gud. Ungefär så som man beskriver Janus i den romerska mytologin.
Synen på relationen som finns mellan Fadern, Sonen och den heliga Anden samt synen på Jesus och hans karaktär är en an orsakerna till splittringen mellan öst och väst kyrkan. I konciliet i Nicea så försöker man komma till en mellan väg mellan de två stora betydande synsätten på relationen, å ena sidan så är Kristus mindre än Gud, å andra sidan är Kristus samma sak som Gud. Man menar att Kristus är född av Gud men innan tiden började men att det tog tid innan han kunde existera. Man skriver en ny trosbekännelse där man kommit fram till anden är av Fadern, men i väst kyrkan så lägger man till ordet filique, sonen, och i trosbekännelsen så säger man att anden är av Fadern och sonen. I väst så menar man att anden är bandet av kärlek som finns mellan Fadern och sonen, menad östkyrkan menar att anden är av en mer fri natur.
Den otydliga relationen mellan Kristus och Fadern som uppkommer i och med konciliet i Nicea, leder fram til flera konflikter och koncilier. I och med det andra ekumeniska mötet så blir en bild av relationen där man menar att Fadern, sonen och heliga anden är en och samma samtidigt som det är tre olika väsen. Eller en Gud i tre olika personer, där alla tre delarna är lika viktiga, heliga och jämlika. Under 400-talet kom en ny kris i religionen, den här gången var det frågan om Jesus natur i relation till Fadern, man har en problematik och en skillnad i synen på Jesus so gudomlig och som mänsklig. Man har svårt att förena de båda synsätten av mannen som föddes och växte upp och sedan led på korset med ett väsen som är heligt och Guds son. Den östliga kyrkan kommer fram till att de ansåg att Jesus föddes mänsklig och att han inte blev gudomlig förens han återuppstod och att denna del av hans karaktär är den som är gudomlig, vilket gör att Maria är en vanlig person och inte Guds mamma. I den västliga kyrkan så menar man att Jesus är människa och gudomlig samtidigt. Där sättet som han blir till, föds, lider och återuppstår är bevis på att han är utvald av Gud och är hans son.
Källa
Kristendomen - En historisk introduktion av Tarald Rasmussen och Einar Thomassen (2007)