SO-Läraren

Begreppen atman, Brahman, karma, samsara och moksa inom hinduismen

Publicerad 2020-06-07 10:43:36 i Buddhism, Hinduism, Religion,

I den här texten då försöker jag förklara begreppen atman. brahman, karma, samsara och moksa inom hinduismen men också hur de förhåller sig till varandra.  Då flera av bergeppen också finns inom buddhismen lyfts likheter och skillnader på hur begerppen används inom de två religionerna fram. 

Brahman

Inom hinduismens så finns det två sidor av brahman den formlösa eller den fasta. Brahmna eller världsaltet är den yttersta verkligheten. Man kan se det som en stor energi som man försöker få tillgång till genom att be till olika gudar. Det är något stort och absolut som man som människa inte kan uppfatta lite likt hur man förklarar gud inom de abrahamitiska religionerna. När man talar om Brahman i sin fasta form så menar man skapar guden, han som skapat allt i universum. 

Atman

Precis som brahman så kan man hitta två olika sätt att förklara atman. Å ena sidan så är det självet å andra sidan så menar man att det är själen. Ibland är det en och samma sak och ibland gör man en skillnad mellan självet och själen. 

Självet är det som finns i kärnan av alla levande ting, det är evigt och ofärnderligt, det är något pernament som gör dig till dig och som frlyttar från en kropp till en annan när du återföds. Det är ibland lättare att definiera självet genom att säga vad det inte är, och allt som kan ändra sig inom oss, våra åsikter, personlighetsdrag och likande är inte självet, självet är det som är kvar när man tar bort allt det andra. Tillskillnad från hinduismen och de andra indiska religionerna så menar buddhismen och Buddha att det inte finns något atman i den hinduiska benämningen, för inom buddhismen så finns det inte själv som är parmanet och evigt utan allt är föränderligt. 

 Samsara

I abrahamitiska relginer så menar man att man i livets slut dör och kommer till himlen eller helvettet men i hinduismen så menar man att man återföds. Din atman lämnar din kropp och vandrar över till en ny, "på samma sätt som en människa tar av sig sina kläder och tar på sig nya byter atman kropp". Samsara är ett slutet kretslopp där man föds, lever och återföds om och om igen. Den egentliga orsaken till att man återföds är att man i livet inte lärt sig rätt saker om hur livet och verligheten är beskaffad eller skapad. i hindusimen är det bara det innersta väsendet som återföds och finsn kvar när man återföds. 

Till skillnad från andra indiska religioner och deras syn på atman och återfödelsen så menar buddhismen att det inte finns något evig och oföränderligt jag som rör sig mellan en kropp till en annan inom samsara. I buddhismen så menar man istället att återfödelsen är som en ”oljelampa som tänds av lågan från en annan oljelampa” Med andra ord så menar man att när man återföds så släcks en låga inom den ena kroppen men att en ny tänds inom en annan som är en exakt kopia av den döda som sedan fortsätter att leva. Så den återfödda, inom buddhismen, är en exakt kopia av den som dog och man kan minnas sina tidgare liv. 

 Karma

Karma är något som skapas utifrån hur du väljer att handla i ditt liv både de bra handlingarna och de dåliga. Vilken typ av handlingar som du gjort i ditt vil påverkar hu du kommer att återfödas, goda handlingar ger en bättre återfödelse och dåliga handlingar ger en sämre återfödelse. 

Precis som inom de andra indiska religionerna så menar buddhisterna att det är lagen om karma som avgör vad du kommer att återfödas som, goda handlingar ger god återfödelse och onda handlingar ger dålig återfödelse. Det är godhet, självbehärskning och frikostighet som inom buddhismen ska ge god karma och en återfödelse som människa på jorden. För karma inom buddhismen är tanken och meningen bakom handlingen avgörande om man råkar göra något som leder till att man dödar en spindel så är det inte något som ger en dålig karma då man inte handlade med mening, det måste vara en mening en tanke bakom handlingen för att den ska ge någon form av karma. VIlket skiljer sing från jainismen som menar att det är resultatet av en handling som avgör om karman blir god eller dålig, inte din tanke bakom handlingen. 

Moksa

Genom att bryta kretsloppet av återfödelse, samsara, så uppnår självet moksa. Målet med livet och karma är att sluta återfödas att bli befriad från samsara och på så sätt uppnå moksa, när man blir fri från samsara så lämnar man sin individualitet och blir ett men den yttersta verkligheten eller brahman.

Man skulle kunna se det som att atman är en del av brahman som finns i alla väsen när man hat uppnått tillräcklig kunskap om världen så blir man fri från samsara och uppnår moksa vilket betyder att din atman kan lämna jorden och återvända till brahman.

Inom buddhismen så talar man också om frigörelsen från återfödelsen, man menar att målet med livet är att bli fri från allt lidande och därmed sluta återfödas, på detta sätt så hamnar man i Nirvana. Vilket är den buddhistiska motsvarigheten till moksa. Dock finns det mer detaljerade beskrivningar av Nirvana. Man säger att Buddha beskrev det som en fullständig frihet från alla typer av begär och lidandet som begären ger, det är en plats som är bortom alla världar som man kan återfödas in i, det beskrivs som sanningen och slutet på ofullständigheten. Nirvana och livets mål beskrivs som lycka. 


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

SO-läraren

Som SO lärare och lite av en SO nörd så har jag mer material och mer kunskap än vad jag ofta känner att jag hinner förmedla till mina elever. På den här sidan så kommer jag publicera texter, förklaringar och genomgångar av olika ämnen inom historia, religion, samhällskunskap och geografi.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela